Energetický štítek (PENB) je klíčovým dokumentem při prodeji a pronájmu nemovitostí. Nejenže je povinný ze…
5 tipů, jak vybrat realitního makléře
Realitních makléřů je dnes nespočet. Jak vybrat a podle čeho poznat toho, kdo svou práci bere opravdu seriózně a bude tím správným člověkem pro prodej vaší nemovitosti? Jak nenaletět těm, kteří umí o jejich práci pouze hezky vyprávět, ale nemají výsledky? V našem článku najdete několik užitečných rad a tipů, jak poznáte kvalitního realitního makléře poznat.
Obsah článku
Jaké základní vlastnosti by měl spolehlivý a seriózní makléř mít?
Pokud jste se rozhodli prodat svou nemovitost ve spolupráci s realitní kanceláří nebo realitním makléřem, nejspíše vás trápí otázka, jak vybrat realitního makléře, který bude zodpovědný, budete mu moct věřit a také se na něj spolehnout. Při prodeji jakékoli nemovitosti jde vždy o vysoké částky a proto byste výběr správného člověka ke spolupráci neměli podcenit. Základní předpoklady dobrého makléře zahrnují například:
- Slušné vystupování a oblečení – celkově příjemný první dojem vám může hodně napovědět
- Komunikační schopnosti – necítíte se pod tlakem, ale zároveň se vás zeptal na všechny důležité otázky, plynule a nenuceně vede konverzaci
- Dochvilnost a dodržování termínů – dochvilnost při domluvených schůzkách a dodržování domluvených termínů je známkou zodpovědnosti i v jiných oblastech
Na co dalšího byste se měli zaměřit?
Osobní doporučení a kladné recenze předchozích klientů
Osobnímu doporučení většina lidí dává velkou váhu. Pokud máte známého, který vám doporučil svého ověřeného makléře, je to rozhodně skvělý začátek. Nedejte ale čistě jen na jejich slovo. Váš známý může mít jiná kritéria pro výběr makléře než vy, možná jeho situace a cíl prodeje byl odlišný od toho vašeho. Proto si i na doporučeného makléře najděte dostatek recenzí od jiných předchozích klientů. Většina makléřů má tyto reference uvedené na svých stránkách nebo na Google.
Exkluzivita
Kvalitní realitní makléři uzavírají pouze exkluzivní spolupráce. Nemají důvod hnát se do situací, kdy by byli jedni z mnoha prodávajících a tím snížili šanci na to, že nemovitost prodají právě oni. Zároveň v případech, kdy vaši nemovitost prodává více makléřů, každý z nich se bude snažit prodat co nejrychleji, aby provize z prodeje připadla právě jemu. V takových situacích většinou makléř nehájí vaše zájmy tak, jak by správně měl. U exkluzivních spoluprácí se tohoto rizika vyvarujete.
Plátcovství DPH
Většina realitních makléřů pracuje na živnostenský list, přestože jsou vedeni pod nějakou realitní kanceláří. Pokud svou práci dělají dobře dříve či později se nevyhnutejně stanou plátci DPH. Pokud tedy realitní makléř není plátce DPH, jsou dva možné důvody, proč tomu tak je. Buď prodává dlouhodobě málo nemovitostí a moc se mu nedaří. Nebo provizi inkasuje v hotovosti bez dokladu, aby za ně nemusel odvádět daně. Ani jedna z těchto možností není ideálním znakem makléře, kterého si chcete pro spolupráci vybrat.
Na stránkách Ministerstva financí můžete jednoduše ověřit, jestli je makléř plátcem DPH či není.
Způsob propagace a spolupráce s profesionály
Při prověřování vámi vybraného makléře věnujte pozornost také jeho aktuálním nebo již proběhlým inzerátům. Všimněte si, jaké fotografie makléř inzeruje – jestli jsou profesionálně nafocené a interiéry jsou upravené podle pravidel home stagingu. Jestli je součástí inzerátů videoprohlídka a jestli jsou v popisku uvedené přehledně všechny důležité informace. Pokud makléř inzeruje nemovitost s popiskem plným gramatických chyb a rozmazanými fotkami nafocenými telefonem, nebude to pro vás ten pravý člověk.
Výše provize
I výše provize je ukazatelem, který vám může hodně napovědět. Běžná provize makléřů se pohybuje mezi 3 – 5 % bez DPH. Pokud vám makléř nabízí, že práci odvede za daleko nižší provizi, může to být lákavé. Na první pohled to působí, jakože ušetříte velkou část peněz. Opak je ale pravdou. Většinou nízká provize znamená, že se makléř vaší nemovitosti nebude dostatečně věnovat a ve finále prodáte hůř nebo vůbec a budete muset hledat dalšího makléře a začínat s ním znovu od začátku.
Závěr
Z výše uvedených bodů plyne, že poznat kvalitního makléře není jen tak. Když ale budete věnovat pozornost detailům, určitě se vám to povede. Makléři, kteří se své práci na plno a svědomitě věnují, mají nabídku svých služeb zpracovanou na kvalitních webových stránkách a aktivně využívají i sociální sítě, kde také inzerují. U takových makléřů nebývá problém najít na internetu dostatek recenzí a z nich si udělat vlastní obrázek o tom, jaká s ním bude spolupráce.