Energetický štítek (PENB) je klíčovým dokumentem při prodeji a pronájmu nemovitostí. Nejenže je povinný ze…
6 tipů, jak prodat nemovitost za nejvyšší cenu
Pokud se chystáte prodávat nemovitost, ať už byt nebo dům, určitě je vaším cílem ji prodat nejen rychle a bez zbytečných komplikací, ale také za nejvyšší možnou cenu. Jak toho dosáhnout? Dáme vám několik užitečných tipů, které vám k tomu pomůžou.
Obsah článku
Důkladné nachystání dokumentace
Ještě než se pustíte do chystání a úprav na nemovitosti samotné, je důležitým prvním krokem důkladné nachystání veškeré dokumentace. Budete potřebovat:
- Nabývací titul – dokument, na základě kterého jste nemovitost získali. Může to být kupní smlouva, darovací smlouva nebo rozhodnutí dědického řízení.
- List vlastnictví – zkráceně LV, dokument, který prokazuje, že jste vlastníkem bytu, zapsaným u katastrálního přadu.
- Evidenční list – u bytové jednotky také potřebujete evidenční list, který eviduje výměru bytu a platby, které se platí přes SVJ. U prodeje rodinného domu je potřeba i stavební dokumentace.
- PENB – při prodeji má prodávající povinnost ukázat energetický štítek náročnosti budovy (PENB). Pozor, odpovědnost nese majitel nemovitosti (ne realitní kancelář) a má povinnost ho předložit zájemcům o koupi. viz. zákon č. 406/2000 Sb.
- Faktury za elektřinu a plyn
- Pokud je v domě, bytě nebo blízkém okolí plánovaná větší rekonstukce nebo jiné stavby, tak zjistěte detaily. V případě, že zájemci například hledají klidnou lokaliku pro své budoucí bydlení, ale v následujících dvou letech by na louce před domem vyrostlo nové sídliště, je to informace, kterou musí předem vědět.
- Dokumenty k hypotéce – pokud je vaše nemovitost financovaná hypotékou, připravte si detaily a zeptejte se v bance, jaké jsou podmínky předsčasného splacení při prodeji.
Vyklizení, opravy a úklid
Druhým krokem vedoucím k tomu, jak prodat nemovitost za nejvyšší cenu, je vyklizení, následné opravy a důsledný úklid. Nejlepší je vyklidit co nejvíce věcí tak, aby zůstalo jen to, co přímo souvisí s domem nebo bytem. Vybavení v kuchyni, nábytek, který budete v nemocitosti nechávat novým majitelům a podobně.
Jakékoli drobné nedokonalosti opravte nebo nechte opravit tak, aby interiér vypadal dobře esteticky a zároveň bylo vše funkční. Je vhodné vymalovat, zkontrolovat všechny kohoutky, namazat vrzající dveře atd. Nepouštějte se ale zbytečně do větších oprav, které už by byly rekonstrukcí. Společně s opravami jde ruku v ruce i generální úklid.
Home staging
Věnujte dostatek pozornosti také home stagingu, neboli profesionálnímu nachystání nemovitosti před focením a prohlídkami. Home staging ukáže všechny silné stránky vaší nemovitosti v tom nejlepším světle. Více o tom jak home staging probíhá a jestli se vyplatí si na něj zaplatit odborníka, se dočtete v našem článku 5 tipů, jak na home staging.
Videoprohlídka a virtuální prohlídka
Když se snažíte prodat nemovitost za nejvyšší cenu, je videoprohlídka nutností. Statistiky ukazují, že o nemovitosti prezentované videoprohlídkou je až 3x větší zájem než o nemovitosti inzerované pouze fotkami. Výrazně to tedy zvýší vaši šanci na nalezení kupce, který bude připravený zaplatit za vaši nemovitost vyšší cenu.
Videoprohlídka ukazuje daleko více detailů, než pouze fotografie. Profesionálně zpracovaná, s kvalitním obrazem i zvukem, bude interiér zachycovat plynule a souvisle. V zájemcích vytvoří pocit, jakoby se chtěli nastěhovat už zítra. Více o tom, jak postupovat při tvorbě videoprohlídky si přečtěte ve článku Videoprohlídka nemovitosti: 3 důvody, proč se vyplatí ji udělat.
V případě bytů a domů s větší rozlohou je efektivní také virtuální prohlídka. Jelikož je zatím tvorba virtuální prohlídky při prodeji nemovitosti spíše výjimkou, výrazně vás odliší od ostatních nabídek na realitním trhu a tím vám poskytne značnou výhodu.
Správné stanovení prodejní ceny
Až je nemovitost včetně veškerých propagačních materiálů nachystaná, je důležité správné stanovení prodejní ceny a také určení ideálního času k začátku prodeje. Zpravidla jsou úspěšnější prodeje během jarních měsíců než během těch podzimních.
Ke stanovení ceny se můžete postavit mnoha způsoby. V našem článku Jak určit cenu nemovitosti jsme popsali 3 základní cenové strategie. Také se v něm dočtete například o tom, jak funguje nabídka a poptávka na realitním trhu nebo proč není vhodné stanovit cenu nemovitosti příliš vysokou.
Inzerce
Dalším neopomenutelým faktorem vedoucím k úspěšnému prodeji za nejvyšší možnou cenu je inzerce. Přestože existují portály, na kterých můžete inzerovat zdarma, vyplatí se do inzerce něco málo investovat. Umožní vám to propagaci na největších realitních portálech u nás a tím se značně zvýší vaše šance na úspěšný prodej. Nepodceňujte ani inzerci na sociálních sítích. K profesionálním fotografiím a videoprohlídce přidejte stručný a výstižný popisek. Neměl by být delší než 500 znaků.
Závěr
Proces prodeje je velmi komplexní a mnohdy trvá i několik měsíců. Pokud ale věnujete dostatečnou pozornost výše uvedeným bodům, mnohonásobně se zvýší vaše šance výsledného prodeje za nejvyšší možnou cenu. Případně si můžete pročíst náš článek Jak prodat nemovitost v roce 2023, kde najdete další užitečné rady a tipy.