skip to Main Content

10 tipů, jak připravit nemovitost před prodejem


Warning: Undefined array key "titleWrapper" in /data/web/virtuals/276892/virtual/www/domains/honzareality.cz/wp-content/plugins/seo-by-rank-math/includes/modules/schema/blocks/toc/class-block-toc.php on line 103

Všichni zájemci o koupi vašeho bytu nebo domu budou chtít nemovitost nejdříve vidět. Je důležité, aby fotografie, videoprezentace a samotná prohlídka udělaly dobrý první dojem. Pokud by byl interiér neupravený, může to kupce odradit nebo podnítit ke smlouvání o nižší ceně. V našem článku vám přinášíme 10 tipů, jak připravit nemovitost před prodejem a prezentací tak, aby o ni byl co největší zájem.

Jak připravit nemovitost před prodejem

1. Vyklizení nemovitosti a úklid

Vyklizení nemovitosti je prvním důležitým krokem k jejímu úspěšnému prodeji. Nejprve projděte veškeré doplňky a osobní věci, staré oblečení, knihy,… Roztřiďte je do dvou skupin. Na věci, které si chcete nechat, a které chcete vyhodit. Věci, které chcete vyhodit, můžete dál rozdělit na to, co už nebude nikomu k užitku a na to, co můžete darovat charitám, do antikvariátů apod.
V bytě by neměly zůstat žádné osobní věci či fotografie na stěnách. Pokud na vyklizení nemáte čas nebo je byt plný harampádí, které víte, že nebudete nikdy potřebovat, můžete si pozvat profesionály, kteří se vyklízením nemovitostí zabývají. 

Odstranění nábytku není nutně podmínkou úspěšného prodeje. Pokud je byt vybavený starým nebo poškozeným nábytkem, je lepší se jej před prohlídkami zbavit. Jestli je naopak nábytek v dobrém stavu, můžete jej v bytě nechat. V takovém případě je vhodné zájemcům nabídnout, že nábytek odstraníte, pokud o něj nebudou mít zájem.

Úklid

K přípravě nemovitosti patří i generální úklid všech prostor. Vytřete podlahy, umyjte okna, utřete prach, vyleštěte zrcadla, řádně vyčistěte koupelnu a záchod. Nezapomeňte na sklep, balkón nebo garáž, pokud k vaší nemovitosti patří. 

2. Ukončení nájmu s nájemcem před prodejem

V případě, že v nemovitosti, kterou plánujete prodávat, bydlí nájemce, je dobré zvážit výpověď nebo dohodu s nájemníkem. Byt se v takovém případě prodává lépe. Je možné, že narazíte na kupce – investora, který byt plánuje pronajmout. Jedná se však o méně časný scénář. 

Nemovitost můžete prodat i s nájemcem. V takovém případě všechna práva a povinnosti přechází na nového majitele, který se už musí s nájemcem domluvit sám. Stará nájemní smlouva tedy platí dál. Pokud byla sjednaná například na 1 rok a zbývá 6 měsíců, nájemce má právo zde bydlet ještě půl roku. Nový majitel smlouvu nemusí prodloužit.

3. Malování a opravy

Když je byt nebo dům vyklizený, je čas začít se věnovat základnímu vzhledu interiéru. Před prodejem byste měli vždy vymalovat. Potom je dobré projít pokoj po pokoji a opravit veškeré větší i drobné závady, jako například kapající kohoutek, uvolněnou kliku u dvěří nebo zapáchající odpady. 

Nepouštějte se do oprav, které už jsou rekonstrukcí. Jakékoli velké změny, jako například nové podlahy nebo obklady v koupelně už jsou úpravy, které si bude chtít nový majitel udělat podle svých vlastních představ.

4. Homestaging

Home staging znamená příprava nemovitosti na profesionální focení a prohlídky. Při homestagingu jde hlavně o úpravu interiéru tak, aby zdůrazňoval výhody prodávaného prostoru a pomohl zájemcům lépe si představit, jak by jejich budoucí bydlení mohlo vypadat. 

Jedním z kroků je také dekorování, ke kterému se používají různé předměty, jako například kytice květin ve váze, mísa ovoce apod.

Prázdné nemovitosti se chystají pomocí nafukovacích postelí a pohovek, aby si zájemce dokázal představit, jak jsou velké místnosti, a jak velký nábytek se tam vejde.

Pokud nemáte cit pro detail nebo máte k nemovitosti příliš osobní vztah, existuje spousta profesionálních homestagingových firem, které vám pomohou váš byt nebo dům skvěle nachystat a zvýšit tak šance na rychlý a úspěšný prodej.

5. Profesionální fotografie

Může se zdát, že fotky od profesionálního fotografa jsou vyhozením peněz. Možná máte doma kvalitní foťák a jste přesvědčeni, že dokumentaci prostor zvládnete hravě sami. 

Fotografie jsou to první, co zájemci vidí a na jejich základě se rozhodují, zda chtějí jít na prohlídku nebo ne.
Z pohledu prodávajícího se zdá přirozené, že kupující zavolá na všechny nemovitosti a udělá několik prohlídek. Není tomu tak, je spousta kupujících, kteří volají jen na nemovitosti, která se jim z fotek líbí a neztrácejí čas dalšími prohlídkami.

Ušetřit pár tisíc na fotografovi se proto nevyplácí. Profesionální fotograf, který se zaměřuje pouze na focení nemovitostí k prodeji, bude přesně vědět, z jakého úhlu pokoje vyfotit, jak si prostory nasvítit a jak potom fotografie upravit, aby přilákaly co největší množství zájemců. Více o tom, jak nafotit nemovitost před prodejem si můžete přečíst v našem článku.

6. Videoprohlídka

O nemovitosti, součástí jejichž inzerce je i videoprohlídka, je větší zájem, než o klasické inzerce obsahující pouze fotky. Videoprohlídka zájemcům lépe přiblíží stav a parametry nabízených prostor. Výrazně díky tomu urychlí proces prodeje. Dobře vytvořené video zodpoví spoustu otázek, které zájemci mohou mít a prohlídku si potom domlouvají pouze ti, kteří mají opravdový zájem.

Videoprohlídka by měla obsahovat jak záznam samotné nemovitosti, tak i blízkého okolí. Mělo by z ní být jasné to, co z fotek nelze vyčíst. Jak na sebe jednotlivé mistnosti navazují, kam vedou které dveře atd. 

Videoprohlídka nemovitosti je zároveň ideální k propagaci na sociálních sítích. Do tvorby videa byste se určitě neměli pouštět sami. Vyplatí se zaplatit profesionálovi, který bude mít potřebné vybavení a znalosti. Video pak bude mít skvělý obraz i zvuk a bude poutavě natočené i sestříhané. 

Pokud prodáváte nemovitost ve spolupráci s realitní kanceláří, měl by součástí jejich práce být homestaging, profesionální nafocení i tvorba videoprohlídky.

7. Příprava technické a právnické dokumentace

K úspěšnému prodeji nemovitosti si připravte následující dokumenty:

  • Nabývací titul – dokument, na základě kterého jste nemovitost získali. Může to být kupní smlouva, darovací smlouva nebo rozhodnutí dědického řízení. 
  • List vlastnictví – zkráceně LV, dokument, který prokazuje, že jste vlastníkem bytu, zapsaným u katastrálního přadu.
  • Evidenční list – u bytové jednotky také potřebujete evidenční list, který eviduje výměru bytu a platby, které se platí přes SVJ. U prodeje rodinného domu je potřeba i stavební dokumentace.
  • PENB – při prodeji má prodávající povinnost ukázat energetický štítek náročnosti budovy (PENB). Pozor, odpovědnost nese majitel nemovitosti (ne realitní kancelář) a má povinnost ho předložit zájemcům o koupi. viz. zákon č. 406/2000 Sb.
  • Faktury za elektřinu a plyn
  • Pokud je v domě, bytě nebo blízkém okolí plánovaná větší rekonstukce nebo jiné stavby, tak zjistěte detaily. V případě, že zájemci například hledají klidnou lokaliku pro své budoucí bydlení, ale v následujících dvou letech by na louce před domem vyrostlo nové sídliště, je to informace, kterou musí předem vědět.
  • Dokumenty k hypotéce – pokud je vaše nemovitost financovaná hypotékou, připravte si detaily a zeptejte se v bance, jaké jsou podmínky předsčasného splacení při prodeji. 

8. Prezentace a popis nemovitosti

Dobrá prezentace by se měla skládat ze všeho, co jsme uvedli výše – homestagingu, profesionálně vytvořených fotografií, videoprohlídky a samozřejmě uklizené nemovitosti zbavené všech drobných závad. Posledním bodem k úspěšné prezentaci je popis

V popisu by měly být obsaženy všechny základní informace, které není jasně vidět z fotek nebo videa. Nikoho nebaví číst příliš dlouhé texty. Snažte se popis vytvořit raději kratší bez zbytečné omáčky. Toto jsou body, které by měl popis vždy obsahovat:

  1. Dispozice bytu či domu
  2. Stav
  3. Výhody
  4. Okolí

9. Půdorys

Půdorys by měl být součástí každé inzerce. Díky půdorysu si zájemci dokáží lépe představit rozložení pokojů a jejich velikost. V půdorysu by měla být uvedená velikost jednotlivých pokojů, vyznačené dveře a okna a umístění fixního vybavení, jako například kuchyňské linky nebo sprchového koutu. Pro lepší představivost můžete do půdorysu zahrnout ilustrační rozvržení nábytku.

10. Technická zpráva

Technická zpráva nemovitosti vám pomůže zabránit případné reklamaci skrytých vad, kterou ze zákona poskytujete na 5 let. Je dobrá jak u bytu, tak u domu. Pokud prodáváte rodinný dům, je velice důležitá. Reklamace skrytých vad jsou častější právě u rodinných domů.

Závěr

Dobrá příprava nemovitosti před prodejem vám zajistí rychlý proces prodeje za výhodnou cenu. Pokud na přípravu nemáte čas nebo si chcete ušetřit spoustu starostí, neváhejte mě kontaktovat. Pokud jste se rozhodli pro prodej na vlastní pěst, najdete spoustu dalších užitečných tipů v našem článku Jak prodat nemovitost v roce 2023.

Back To Top